Menu Zamknij

Ekologia – kreacje marketingowe

Według najnowszej „Mapy Trendów 2020” autorstwa Natalii Hatalskiej, społeczeństwa są coraz bardziej świadome swojego niszczycielskiego wpływu na naszą planetę. Obserwujemy wyraźną zmianę postaw konsumentów. Zrównoważony i ekologiczny tryb życia nie jest już opcją, ale staje się koniecznością. Coraz więcej osób ma świadomość, że swoimi wyborami (również zakupowymi) oddaje symboliczny głos: decydując się na dany produkt, może poprzeć firmę odpowiedzialną społecznie oraz stawiającą na działania proekologiczne lub przeciwnie, wybrać produkt stricte nieekologiczny np. zapakowany w niezliczone warstwy plastiku lub testowany na zwierzętach i tym samym przyczynić się do degradacji środowiska. Co więcej, powodem do wstydu staje się fakt niesegregowania śmieci, używania jednorazowych plastikowych opakowań lub korzystanie z nieekologicznych środków transportu (starych diesli czy nawet samolotów, tzw. flight shaming).

Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów powoduje, że firmy, które już dziś nie staną się bardziej odpowiedzialne i nie wdrożą działań proekologicznych do swoich strategii, w niedługim czasie zaczną być pomijane przez klientów. Według badań opinii publicznej przeprowadzonych w grudniu 2019 na zlecenie Ministerstwa Klimatu*, ponad połowa Polaków deklaruje, że podejmuje działania mające na celu zmniejszenie ilości generowanych przez siebie odpadów i zwraca uwagę na oznaczenia związane z ekologią i środowiskiem podczas robienia zakupów. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa, zrównoważone podejście do ochrony środowiska powinno jednakże objąć wszystkie aspekty funkcjonowania firmy. Należy więc przeanalizować nie tylko proces powstawania samego produktu, lecz także wybór materiałów reklamowych, które odgrywają ważną rolę we wsparciu sprzedaży, ale mogą stanowić także obciążenie dla naszej planety. Należy więc zastanowić się, co możemy zmienić w naszych kreacjach marketingowych, aby ich produkcja nie przyczyniała się do degradacji środowiska.

Jakie mamy możliwości? Zgodnie z popularną wśród działaczy proekologicznych zasadą 3R, powinniśmy po pierwsze: zwrócić uwagę czy używamy materiałów które podlegają recyklingowi (recycle). Po drugie, zadać sobie pytanie, czy można nadać im drugie życie (reuse). Po trzecie, czy możemy zmniejszyć użycie danego produktu (reduce). Ale mimo, że możemy zrezygnować z produkcji np. części plakatów czy ulotek, tak nie zawsze możemy kompletnie zrezygnować z opakowania produktu czy materiałów POS w sklepach. Czy to oznacza, że nie możemy być bardziej eko? Oczywiście że nie. Ciekawym rozwiązaniem jest bowiem użycie… papieru. Nasuwa się pytanie: Jak to? Przecież produkcja papieru wiąże się z masową wycinką lasów. Otóż nie. Obecnie na rynku dostępna jest cała paleta różnych papierów ekologicznych – od standardowych, wyprodukowanych z makulatury, po takie, które w składzie mają pozostałości tego, co wyrzucają gospodarstwa domowe. Co istotne, wybór papieru ekologicznego nie oznacza podjęcia decyzji o wyborze surowego, minimalistycznego designu – te czasy są już za nami. Dziś rynek ma do zaoferowania szeroki wybór ekologicznych, a zarazem ozdobnych papierów. Co więcej, w dobie cyfryzacji, papierowe materiały reklamowe mogą być miłym wyróżnikiem. Przyzna to każdy użytkownik tradycyjnych kalendarzy i planerów.

Podsumowując, planując nasze działania reklamowe pamiętajmy, że ekologia się opłaca i nie muszą to być działania czysto bezinteresowne, tylko element działań wizerunkowych. Jak wspomnieliśmy, rośnie grupa klientów deklarujących, że za produkt ekologiczny są w stanie zapłacić więcej**. Pamiętajmy, że konsumenci są coraz bardziej świadomi, jakie produkty mają zły wpływ na środowisko, a ich świadomość budują coraz bardziej wpływowi i popularni aktywiści ekologiczni. To oni stają się nowymi influencerami, którzy skrupulatnie analizują wszystkie działania marketingowe zbudowane wokół haseł eko i sumiennie wytykają błędy lub nieprawdziwe informacje. Dlatego opracowując nową kampanię reklamową, którą chcemy wpisać w panujące trendy środowiskowe, dobierzmy sobie dobrych partnerów – takich, którzy znają się na materiałach i nie pozwolą np. na wyprodukowanie papierowego opakowania z domieszką folii i opatrzenie go informacją, że w ten sposób dbamy o naszą planetę.

* https://www.gov.pl/web/klimat/swiadomosc-i-zachowania-ekologiczne-polakow?fbclid=IwAR3nqD94CR0uutNXtL5eL6cGXCxe5gpH7tqZhEA-_qz1nDtoj09om7BxhTM

** 43% osób byłoby w stanie zaakceptować wyższą cenę w zamian za ekologiczne opakowanie, wg. ankiety zorganizowanej przez „Moja Gazetka”, a której wyniki opublikował Maciej Samcik na swoim blogu „Subiektywnie o finansach”.