Menu Zamknij

Identyfikacja wizualna marki – czy warto w nią inwestować?

Prowadząc firmę na co dzień stykamy się z wieloma wyzwaniami. Musimy zapewnić sobie dobrą współpracę z dostawcami, pozyskiwać klientów i pracowników, planować działania i rozliczenia. Czy w tym procesie jest jeszcze miejsce na budowanie systemu identyfikacji wizualnej naszej marki i czy warto poświęcać czas i pieniądze na jej tworzenie? Jeśli myślimy o naszym biznesie długofalowo, naszym zdaniem jest to kluczowe działanie.

Czym tak naprawdę jest identyfikacja wizualna? To wiadomość o naszej marce wysyłana klientowi – jakie są nasze wartości, czego może się spodziewać kupując nasze produkty i czym wyróżniamy się na tle konkurncji.

Częściami składowymi identyfikacji wizualnej są min.

  • atrakcyjne, pozostające w pamięci logo,
  • ogólna kolorystyka użyta w logo i innych materiałach,
  • charakterystyczny krój czcionki logotypu,
  • przemyślany wzór opakowań i samych produktów,
  • kolorystyka i projekt wnętrz siedziby firmy,
  • wygląd wizualny pojazdów wykorzystywanych przez firmę.

„Spójność” to słowo klucz, jeśli chodzi o identyfikację wizualną każdej marki. Chodzi nie tylko o to, by wszystkie elementy ze sobą współgrały, ale także o historię i przesłanie, które niesie za sobą każda marka. Proces kształtowania identyfikacji wizualnej marki, należy więc rozpocząć od określenia misji marki, jej charakteru, a także grupy docelowej, do której oferta marki będzie w przyszłości kierowana. Dopiero po przeanalizowaniu i określeniu tych elementów, można zabrać się za tworzenie części składowych identyfikacji wizualnej. Każdy, nawet najdrobniejszy element powinien, niczym puzzle, zazębiać się z całością wizerunku firmy oraz, co równie ważne, zaciekawiać i stymulować jej potencjalnych klientów. Zbudowanie solidnej marki poprzez spójną identyfikację wizualną sprawia, że klienci nabierają do niej zaufania i chętnie po nią sięgają wiedząc, czego mogą się spodziewać.

By dobrze zaprojektować identyfikację wizualną firmy należy odpowiedzieć sobie na bardzo proste i konkretne pytania;

  • Kim jesteś? Jak doszło do tego, że powstała twoja firma?
  • Czym zajmuje się firma? Jakiego rodzaju produkty czy usługi oferuje?
  • Po co to robisz? Komu chcesz zaoferować swoje usługi lub produkty i w jaki sposób chciałbyś/chciałabyś ulepszyć życie innym przez te usługi/produkty?
  • Jak chcesz to robić? Na co będziesz kłaść nacisk?
  • Dokąd zmierzasz? Jak chcesz rozwijać swoją markę.

Na te pytania nie ma złych ani dobrych odpowiedzi. Są np. marki modowe, które szyją z swoje ubrania na lata, z dobrych materiałów, niekoniecznie przyglądając się trendom. Liczą na konserwatywną klientelę, która jednak jest gotowa zapłacić dużo więcej za sukienkę czy płaszcz wiedząc, że będzie służył lata. Inne marki stawiają na szybką modę – dziś na wybiegu, jutro na ulicy. Ich odbiorcy są gotowi nosić ubrania nie tak starannie wykonane, ale za to podążające za influencerkami modowymi. Dlatego już na początku tworząc markę warto przemyśleć, do kogo i jak chcemy trafiać, a to da nam wytyczne, jak powinniśmy podejść do tworzenia identyfikacji wizualnej.